زندگی نامه و احادیث امام علی (ع)

زندگی نامه و احادیث امام علی (ع)

حدیث 501

امام علی علیه السلام :ثروت فراوان، دشمن مؤمنان و پیشوای منافقان است.

التمحیص، ص48

 

حدیث 502

امام علی علیه السلام :مؤمن بازگشت کننده به خدا، آمرزش خواه و توبه کننده است و منافق نیرنگباز،زیانبار و شکّاک.

غررالحکم، ح 1288 و 1289

 

حدیث 503

امام علی علیه السلام :مؤمن، با حیا، بی نیاز، باوقار و پرهیزگار است و منافق، بی شرم، کودن، چاپلوس و بدبخت .

غررالحکم، ح 1852 و 1853

 

حدیث 504

امام علی علیه السلام :پرهیزکاری مؤمن در رفتارش آشکار می شود و پرهیزکاری منافق جز در زبانش ظاهر نمی شود.

غررالحکم، 10129 و 10130

 

حدیث 505

امام علی علیه السلام :نگاه مؤمن عبرت آمیز و نگاه منافق سرگرمی است.

تحف العقول، ص212

 

حدیث 506

امام علی علیه السلام :سکوت مؤمن تفکر و سکوت منافق غفلت است.

تحف العقول، ص212

 

حدیث 507

امام علی علیه السلام :مؤمن در گرفتاری صبور است، و منافق در گرفتاری بی تاب.

تحف العقول، ص212

 

حدیث 508

امام علی علیه السلام :دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست.

غررالحکم، ح6288

 

حدیث 509

امام علی علیه السلام :هرگاه مؤمن بیمار شود سپس خداوند شفایش دهد، آن بیماری کفّاره گناهانگذشته و پندی برای آینده اوست و منافق هرگاه مریض شود سپس سلامت یابد، مانندشتری است که صاحبش او را بسته است و سپس رهایش کرده اند او نمی داند برای چه اورا بسته اند و برای چه رهایش کرده اند.

کنزالعمّال، ح 6686

 

حدیث 510

امام علی علیه السلام :اگر با این شمشیرم بر بینی مؤمن بزنم که مرا دشمن بدارد با من دشمنی نمی کند واگر همه دنیا را به منافق بدهم تا مرا دوست بدارد هیچگاه دوستم نخواهد داشت.

نهج البلاغه، حکمت 45

 

حدیث 511

امام علی علیه السلام :مؤمن زود خشنود و دیر ناراحت می شود و منافق زود ناراحت و دیرخشنود می گردد.

تحف العقول، ص212

 

حدیث 512

امام علی علیه السلام :مؤمن از اندک خدا خشنود می شود و بسیارش او را ناراحت نمی کند و منافق از اندکخدا ناخشنود می شود و بسیارش هم او را خشنود نمی سازد.

تحف العقول، ص212

 

حدیث 513

امام علی علیه السلام :لباس پاکیزه غم و اندوه را برطرف می کند و باعث پاکیزگی نماز است.

کافی، ج 6 ، ص 444، ح 14

 

حدیث 514

امام علی علیه السلام :مردم، به ادب (فرهنگ و تربیتِ) درست ، نیازمندترند، تا به طلا و نقره.

غرر الحکم، ح 3590

 

حدیث 515.

امام علی علیه السلام :نفس آدمی بر بی ادبی سرشته شده است و بنده فرمان دارد که پایبند ادب نیکو باشد. نفس آدمی با طینت خود در میدان مخالفت می تازد و بنده می کوشد آن را از خواسته ناروایش برگرداند، پس هرگاه عنان نفس را رها سازد، شریک تبهکاری اوست و هر کس نفس خود را در خواهش هایش یاری رساند، در قتل خود همدستِ نفس شده است.

مشکاه الأنوار، ص 433

 

حدیث 516

امام علی علیه السلام :ادب بیاموزید ، زیرا که در این صورت اگر پادشاه باشید ، برجسته می شوید ، اگرمیانه باشید ، سرآمد می شوید ، و اگر تنگ دست باشید ، با ادبتان گذران زندگی می کنید.

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج20،ص 304، ح483

 

حدیث 517

امام علی علیه السلام :برای ادب آموزی ات همین بس که از آنچه از دیگران نمی پسندی ، دوری کنی.

غرر الحکم، ح 7077

 

حدیث 518

امام علی علیه السلام :به ادب و تربیت نفس خود پرداختم و برای آن ادبی بهتر از تقوای الهی در تمام حالاتش نیافتمو اگر از پس این امر برنیامد برای آن چیزی بهتر از دم فروبستن از دروغ نیافتمو از غیبت مردمان، همانا غیبت آنان را خداوند با عظمت در کتاب ها حرام کرده استای نفس، اگر سخن تو نقره است، سکوت طلاست

نهج السعاده، ج 7، ص 386

 

حدیث 519

امام علی علیه السلام :دوستی با شخص بی ادب ، صمیمانه نخواهد شد.

غرر الحکم، ح 10599

 

حدیث 520

امام علی علیه السلام :در حالی که در واقع از کمترین مال برخوردار هستید ، در ظاهر بهترین حال را ازخود نشان دهید ؛ زیرا خداوند متعال ، بندگان با ایمان با معرفتش را این گونه نیکو ادب نموده که در وصف فقیران پارسا فرموده است : شخص بی خبر آنان را از شدّتخویشتنداری توانگر می پندارد . ایشان را از نشانه هایشان می شناسی ، با اصرار چیزی از مردم نمی خواهند .

بحار الأنوار، ج 75، ص 8 ، ح 63

 

حدیث 521

امام علی علیه السلام :کسی که از ادب بی بهره باشد و شیفته بازی شود، به ریاست نمی رسد.

غرر الحکم، ح 10875

 

حدیث 522

امام علی علیه السلام :تو را سفارش می کنم به مدارای با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران دینی؛ چرا که سرور اولین و آخرین، تو را چنین ادب آموخته و فرموده است :«گذشت کن از کسی که به تو ظلم کرده ، رابطه برقرار کن با کسی که با تو قطع رابطه کرده و عطا کن به کسی که از تو دریغ نموده است».

بحار الأنوار ، ج 75، ص 71، ح 34

 

حدیث 523

امام علی علیه السلام :با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود.

غرر الحکم، ح 4786

 

حدیث 524

امام علی علیه السلام :بر عاقل است که بدی هایش را در دین، اندیشه، اخلاق و ادب یادداشت کند و به خاطرش بسپارد و برای از بین بردن آنها بکوشد.

مطالب السؤول، ص 49

 

حدیث 525

امام علی علیه السلام :راستگو بودن و پرهیز نمودن از دروغ، زیباترین اخلاق و بهترین ادب است.

غرر الحکم، ح 4488

 

حدیث 526

امام علی علیه السلام :کسی که خود را پیشوای مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خودرا آموزش دهد و پیش از آن که دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باکردارشادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب آموز خود بیش از آموزگار و ادب آموز مردم،شایسته تجلیل است.

نهج البلاغه ، حکمت 73

 

حدیث 527

امام علی علیه السلام :برای ادب آموزی، تجربه ها کافی اند.

غرر الحکم، ح 7016

 

حدیث 528

امام علی علیه السلام :بهترینِ ادب ها آن است که تو را از حرام ها باز دارد.

غرر الحکم، ح 3298

 

حدیث 529

امام علی علیه السلام :خدایا مرا عقلی کامل ، تصمیمی نافذ، خردی برتر، دلی پاک، دانشی فراوان و ادبی والا روزی کن و تمام اینها را به سود من قرار ده نه به زیانم،ای مهربان ترین مهربانان.

بحار الأنوار ، ج 84 ، ص 325، ح 14

 

حدیث 530

امام علی علیه السلام :تو با ادبت ارزش گذاری می شوی، پس آن را با بردباری زینت بخش.

غرر الحکم، ح 3813

 

حدیث 531

امام علی علیه السلام :ای مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهای جان توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده می شود ؛زیرا با دانش به پروردگارت راه می یابی و با ادب به پروردگارت خوش خدمتی می کنی و باادب در خدمت گزاری، بنده سزاوار دوستی و نزدیکی به او می شود . پس این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهی.

مشکاه الأنوار، ص 239، ح 689

 

حدیث 532

امام علی علیه السلام :درباره آیه سهم خود را از دنیا فراموش مکن : یعنی سلامتی ، توانایی ، فرصت ،جوانی و شادابی ات را فراموش مکن ، تا با آنها ، آخرت را به دست آوری .

قصص ، آیه 77 ؛ امالی صدوق ، ص 299،ح 336

 

حدیث 533

امام علی علیه السلام :شیعیان ما کسانی اند که در راه ولایت ما بذل و بخشش می کنند، در راه دوستی ما به یکدیگر محبت می نمایند، در راه زنده نگه داشتن امر و مکتب ما به دیدار هم می روند.چون خشمیگین شوند، ظلم نمی کنند و چون راضی شوند، زیاده روی نمی کنند، برای همسایگانشان مایه برکت اند و نسبت به هم نشینان خود در صلح و آرامش اند.

کافی، ج 2، ص 236، ح 24

 

حدیث 534

امام علی علیه السلام :هرگاه گناهان آشکار شوند، برکت ها از میان می رود.

غررالحکم، ح 4030

 

حدیث 535

امام علی علیه السلام :سرکه، خوب خورشتی است، زرداب را می شکند، صفرا را فرو می نشاند و قلب رازنده می کند.

کافی، ج 6، ص 329، ح 7

 

حدیث 536

امام علی علیه السلام :خوردن گردو در گرمای شدید، حرارت بدن و زخم های تن را تحریک می کند، امّاخوردن آن در زمستان، کلیه ها را گرم می کند و سرما را دفع می کند.

کافی، ج 6، ص 340، ح 1

 

حدیث 537

امام علی علیه السلام :با روغن زیتون، بدن را چرب کنید و با آن خورش درست کنید، چرا که روغن زیتون،روغن نیکان و خورشِ برگزیدگان است، دوبار به آن تقدس داده شده و در آن، چه در آغاز فصلش و چه در پایان آن، برکت نهاده شده است و با وجود آن، هیچ بیماری ای زیان نمی رساند.

کافی، ج 6، ص 331، ح 4

 

حدیث 538

امام علی علیه السلام :ای مردم! بیاید یکدیگر را بر اطاعت خدا یاری کنید و عدالتش را بپادارید و به عهدش(در عبودیت او و ترک طاعت شیطان) وفا کنید و در تمامی حقوق الهی منصفانه رفتارکنید، زیرا که بندگان خدا به چیزی نیازمندتر از این نیستند که در این امور یکدیگر رانصیحت و خوب یاری کنند.

کافی، ج 8 ، ص 354، ح 550

 

حدیث 538

امام علی علیه السلام :در توصیف کسانی که خداوند متعال دوستشان دارد: اگر در روز آنها را ببینی،خواهی دید که در زمین آرام گام برمی دارند و با مردم به نیکی سخن می گویند «و هرگاهنادان ها آنان را صدا می کنند، می گویند سلام» «و هرگاه به لغو برخورد می کنند،بزرگوارانه از آن می گذرند». قدم هایشان از رفتن به جاهای تهمت خیز بسته اند وزبانشان را از این که درباره ناموس مردم سخن بگویند خاموش کرده اند.

صفات الشیعه ، ص 41 _ 42

 

حدیث 539

امام علی علیه السلام :خشم، بدترین همراه است: عیب ها را آشکار، بدی ها را نزدیک و خوبی ها را دورمی کند.

غرر الحکم، ح 4417

 

حدیث 540

امام علی علیه السلام :باید نیاز به مردم و بی نیازی از آنان، در دلت گرد آیند، تا نیازت به آنان، سبب نرمی در گفتار و خوش رویی ات شود و بی نیازی ات، سبب آبروداری و عزّتت باشد.

کافی، ج 2 ، ص 149، ح 7

 

حدیث 541

امام علی علیه السلام :تعریف بیش از استحقاق، چاپلوسی و کمتر از استحقاق، از ناتوانی در سخن و یاحسد است.

نهج البلاغه، حکمت 347

 

حدیث 542

امام علی علیه السلام :از کسانی مباش که بی عمل، به آخرت امید دارند… از گناه باز می دارند، اما خود بازنمی ایستند، به کارهایی فرمان می دهند که خود انجام نمی دهند.

نهج البلاغه، از حکمت 150

 

حدیث 543

امام علی علیه السلام :یاری رساندن به ستمدیده فریاد خواه و شاد کردن غمناک، از کفّاره های گناهانبزرگ است.

نهج البلاغه، حکمت 24

 

حدیث 544

امام علی علیه السلام :هرگاه نیت فاسد شود، بلا و گرفتاری پیش می آید.

غررالحکم، ح 4021

 

حدیث 545

امام علی علیه السلام :به راستی که دانش، مایه حیات دل ها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخشبدن های ناتوان است.

امالی صدوق، ص 493، ح 1

 

حدیث 546

امام علی علیه السلام :هر کس به اصلاح خود نپردازد، بیماری اش سخت می شود و در درمانش به رنجمی افتد و طبیبی نخواهد یافت.

غررالحکم، ح 9025

 

حدیث 547

امام علی علیه السلام :دل بستگی به دنیا، عقل را فاسد می کند، قلب را از شنیدن حکمت ناتوان می سازد وباعث عذاب دردناک می شود.

غررالحکم، ح 4878

 

حدیث 548

امام علی علیه السلام :کینه توز، روحش در عذاب است و اندوهش دو چندان.

غررالحکم، ح 1962

 

حدیث 549

امام علی علیه السلام :حسد، بدن را فرسوده و علیل می کند.

غررالحکم، ح 943

 

حدیث 550

امام علی علیه السلام :هر کس لجاجت کند و بر آن پافشاری نماید، او همان بخت برگشته ای است کهخداوند بر دلش پرده غفلت زده و پیشامدهای ناگوار بر فراز سرش قرار گرفته است.

نهج البلاغه، از نامه 58

5 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمایش به بالا