حدیث 301
امام علی علیه السلام :بدترین دشمن آدمی خشم و شهوت اوست، پس هر کس آن دو را در اختیار بگیرد، مقامش بالا می رود و به هدفش می رسد.
غررالحکم، ح 3269
حدیث 302
امام علی علیه السلام :حاضر جواب ترین مردم کسی است که خشمگین نشود.
غررالحکم، ج 2، ص 390، ح 2950
حدیث 303
امام علی علیه السلام :از نشانه های پرهیزکاران این است که می بینی در دین نیرومند… در کسب دانش حریص و دارای علم همراه با بردباری اند.
نهج البلاغه، خطبه 193
حدیث 304
امام علی علیه السلام :خشم شدید، چگونگی گفتار را تغییر می دهد، اساس استدلال را بر هم می ریزد و تمرکز فکری را از بین می برد.
بحارالأنوار، ج 71، ص 428
حدیث 305
امام علی علیه السلام :خیر آن نیست که ثروت و فرزندانت زیاد شود، بلکه خیر آن است که دانشت بسیار و بردباری ات افزون گردد.
نهج البلاغه، حکمت 94
حدیث 306
امام علی علیه السلام :بردباری و وقار دو همزادند که همّت عالی آنها را به وجود می آورد.
نهج البلاغه، حکمت 460
حدیث 307
امام علی علیه السلام :با بردباری خود را از خشم پنهان کن و با فهم و دانایی از وهم و خیال چشم بپوش.
غررالحکم، ج2، ص 199، ح 2365
حدیث 308
امام علی علیه السلام :ارزش تو به ادب توست، پس آن را با بردباری آراسته کن.
غررالحکم، ج 3، ص 57، ح 3813
حدیث 309
امام علی علیه السلام :هر گاه خداوند بنده ای را دوست بدارد او را با آرامش و بردباری آراسته می گرداند.
غررالحکم، ج 3، ص 161، ح 4099
حدیث 310
امام علی علیه السلام :اول نتیجه ای که شخص بردبار از بردباریش می گیرد، پشتیبانی مردم از او در برابر نادان است.
وسائل الشیعه، ج 11، ص 212
حدیث 311
امام علی علیه السلام :بردباری نوری است که جوهره آن عقل است.
غررالحکم، ج 1، ص 311، ح 1185
حدیث 312
امام علی علیه السلام :جویدن کندر، دندان ها را محکم می کند و بلغم و رطوبات و بوی دهان را می برد.
خصال، ص 612
حدیث 313
امام علی علیه السلام :نماز، دژ محکم خداوند مهربان و وسیله راندن شیطان است.
غررالحکم، ح 2213
حدیث 314
امام علی علیه السلام :اگر نماز گزار می دانست تا چه حد مشمول رحمت الهی است، هرگز سر خود را از سجده بر نمی داشت.
غررالحکم، ح 7592
حدیث 315
امام علی علیه السلام :بنگرید در چه [لباسی] و بر چه [چیزی] نماز می گزاری، که اگر از راه صحیح و حلالش نباشد، قبول نخواهد شد.
تحف العقول، ص 174
حدیث 316
امام علی علیه السلام :دو رکعت نماز دانشمند بهتر از هفتاد رکعت نماز نادان است.
اختصاص، ص 245
حدیث 317
امام علی علیه السلام :هیچ کس از شما کسل و خواب آلود به نماز نایستد و به خود نیندیشد؛ زیرا که نمازگزار در پیشگاه پروردگار خویش است. و برای بنده از نمازش تنها آنچه با دلش به آن توجه داشته، می ماند.
الخصال، ص 613، ح 10
حدیث 318
امام علی علیه السلام :هیچ عملی نزد خداوند، محبوب تر از نماز نیست، پس هیچ کار دنیایی شما را در وقت نماز به خود مشغول ندارد.
خصال، ص 621، ح 10
حدیث 320
امام علی علیه السلام :خداشناس ترین مردم، پر درخواست ترین آنان از خداست .
غرر الحکم ، ح 3260
حدیث 321
امام علی علیه السلام :من گفتم : بار خدایا ! مرا محتاج احدی از خَلقت مگردان . پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمودند :ای علی چنین نگو ؛ زیرا هیچ کس نیست ، مگر آن که به مردم نیازمند است . گفتم : پس چه بگویم ، ای پیامبر خدا؟ فرمودند بگو : بار خدایا! مرا نیازمند بَدانِ خلقت قرار مده.گفتم : ای پیامبر خدا ، بَدان خلق خدا کیانند؟ فرمودند : کسانی که هر گاه چیزی بدَهند ،منّت گذارند و هر گاه ندهند ، بد گویند.
تنبیه الخواطر ، ج 1، ص 39
حدیث 322
امام علی علیه السلام :هیچ نعمت و شادابی زندگی ای نابود نشد، مگر به سبب گناهانی که صاحبانش مرتکب شدند . خداوند هرگز به بندگان ستم نمی کند .
اگر با دعا و ناله به استقبال بلا می رفتند ، آن نعمت ها و خوشی ها نابود نمی شدند ، اگر زمانی که عذاب برایشان فرودآمد و نعمت هایشان را گرفت، با نیّت پاک به خداوند عزّوجلّ پناه می بردند و سستی و زیاده روی (و ستم بر خویشتن) نمی کردند ، بی گمان خداوند ، نابسامانی آنان را به سامان می آورد و خوبی ها را به ایشان بازمی گرداند.
خصال ، ص 624، ح 10
حدیث 323
امام علی علیه السلام :گریه چشم ها و ترس دل ها ، از رحمت خداوند بلند نام است . بنابراین ، هر گاه اینها رادر خود یافتید ، دعا کردن را غنیمت شمارید . اگر در میان یک امّت ، یک بنده هم گریه کند ، خداوند متعال به خاطر گریه آن بنده ، بر آن امّت رحم می کند .
مکارم الأخلاق ، ص 317
حدیث 324
امام علی علیه السلام :خداوند تبارک و تعالی چهار چیز را در دلِ چهار چیز مخفی نموده است :خشنودی اش را در طاعتش مخفی نموده، پس مبادا که چیزی از طاعت او را کوچک بشمارید ، زیرا ممکن است خشنودی او در همان باشد و تو نمی دانی . ناخشنودی اش رادر معصیتش مخفی کرده .
پس مبادا که چیزی از معصیت او را کوچک بشمارید ، زیرا ممکن است ناخشنودی او در همان باشد و تو نمی دانی .اجابتش را در دعای از خود مخفی ساخته. پس چه بسا که اجابت او در همان باشد و تو نمی دانی و ولیّ اش را در میان بندگانش مخفی نموده است .
پس مبادا هیچ بنده ای از بندگان خدا را کوچک بشمارید ؛ زیرا ای بسا، همو ولیّ او باشد و تو نمی دانی.
خصال ، ص 209، ح 31
حدیث 325
امام علی علیه السلام :شنیدند که شخصی برای دوستش، چنین دعا می کند الهی غم نبینی و گرفتار نشوی! امام علیه السلام فرمودند : تو در واقع برای مرگش دعا کردی ؛ زیرا هر کس در دنیا زندگی می کند ، ناچار ، غم و گرفتاری می بیند.
شرح نهج البلاغه ، ج 20، ص 289،ح 301
حدیث 326
امام علی علیه السلام :دو نماز (ظهر با عصر و مغرب با عشا) را با هم خواندن، تعقیب بعد از نماز صبح و عصر، صله رحم، نظافت حریم خانه، همدردی و یاری نمودن برادر (دینی)، سحرخیزی در طلب روزی، استغفار، امانت داری، حق گویی، اجابت دعوت مؤذن، صحبت نکردن درتوالت،
ترک حرص، تشکر از ولی نعمت، پرهیز از قسم دروغ، شستن دست قبل از غذا، خوردن آنچه بیرون از سفره می افتد، روزی را زیاد می کنند و کسی که هر روز سی مرتبه خدا را تسبیح بگوید، خدای عزّوجلّ هفتاد نوع بلا را از او دور می کند که آسانترین آن فقر است.
خصال، ص 505
حدیث 327
امام علی علیه السلام :بدانید که آنچه خداوند برای انسان مقدّر کرده است، بی کم و کاست به او می رسد، هر چند در چاره اندیشی و پیدا کردن راه های کسب روزی ناتوان باشد و نیز بیش از آنچه خداوند برایش مقدّر کرده به او نرسد، هر چند بسیار زرنگ و چاره اندیش باشد.
امالی مفید، ص 207، ح 39
حدیث 328
امام علی علیه السلام :رمضان ماهی است که خداوند روزی ها و عمرها را در آن می افزاید و زائران خانه اش را معیّن می کند.
فضائل الشهر الثلاثه، ص 108
حدیث 329
امام علی علیه السلام :سخت گیری، اخلاق را فاسد، آسان گیری روزی ها را فراوان می کند.
غررالحکم، ح 802 و 803
حدیث 330
امام علی علیه السلام :هرگاه در روزی تو تأخیر و تنگی پدید آمد، از خداوند آمرزش بخواه تا روزی را بر تو فراوان گرداند.
تحف العقول، ص 174
حدیث 331
امام علی علیه السلام :سلامتی بهترین نعمت است.
غررالحکم، ح 1050
حدیث 332
امام علی علیه السلام :معده سرای دردهاست و پرهیز، بهترین درمان. هر بدنی را به همان که خو می گیرد، عادت دهید. با پرخوری، تندرستی نخواهد بود.
بحارالأنوار، ج 59، ص 268، ح 52
حدیث 333
امام علی علیه السلام :هر کس طبابت می کند، باید تقوای الهی پیشه کند، خیرخواه باشد و سعی خود رابه کار برد.
دعائم الاسلام، ج 2، ص 144، ح 503
حدیث 334
امام علی علیه السلام :نوشیدن دارو برای بدن، همانند صابون (پودر شوینده) برای لباس است که آن را تمیز می کند، امّا فرسوده اش هم می کند.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج20،ص 300، ح 422
حدیث 335
امام علی علیه السلام :هر کس در دل خود، نهال علاقه به غذاهای گوناگون را بکارد، محصول بیماری های گوناگون از آن می چیند.
غررالحکم، ح 9219
حدیث 336
امام علی علیه السلام :در سفارشی به فرزند خود امام مجتبی علیه السلام فرمودند: فرزندم! آیا چهار نکته به تو نیاموزم که با رعایت آنها از طبابت بی نیاز شوی؟ عرض کرد: چرا، ای امیر مؤمنان.حضرت فرمودند: تا گرسنه نشده ای غذا نخور و تا اشتها داری از غذا دست بکش و غذا را خوب بجو و قبل از خوابیدن قضای حاجت کن. اگر این نکات را رعایت کنی، از طبابت بی نیاز می شوی.
خصال، ص 229
حدیث 337
امام علی علیه السلام :حجامت، بدن را سالم و عقل را تقویت می کند.
خصال، ص 611، ح 10
حدیث 338
امام علی علیه السلام :«هیچ گاه به سوء هاضمه مبتلا نشدم». پرسیدند: چرا؟ فرمودند: «زیرا هیچ لقمه ای به سوی دهان نبردم، مگر این که نام خدا را بر آن، یاد کردم».
محاسن، ج 2، ص 438، ح 288
حدیث 339
امام علی علیه السلام :مهریّه های زنان را سنگین نگیرید، که باعث کدورت و دشمنی می شود.
مکارم الاخلاق، ص 237
حدیث 340
امام علی علیه السلام :به خدا سوگند که هرگز بر فاطمه علیه السلام غضب نکردم و او را به کاری مجبور نساختم، تا آن که خداوند عزّوجلّ او را به نزد خویش بُرد و او نیز مرا خشمگین نساخت و هرگز برخلاف خواست من عمل نکرد و من هرگاه به او نگاه می کردم، غصّه ها و اندوه هایم برطرف می شد.
کشف الغمّه ، ج 1، ص 363
حدیث 341
امام علی علیه السلام :برای کسب مجد و عظمت از وطن خود دور شو و سفر کن، که در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، به دست آوردن روزی، و دانش و آداب زندگی،و هم نشینی با بزرگان.
مستدرک الوسائل، ج 8 ، ص 115،ح 9199
حدیث 342
امام علی علیه السلام :انصاف، اختلافات را از بین می برد و باعث الفت و همبستگی می شود.
غررالحکم، ح 1702
حدیث 343
امام علی علیه السلام :از غیرت نابه جا بپرهیز؛ چرا که این کار، زنان درستکار را به لغزش می کشانَد؛ اما بر کار زنان، نظارت داشته باش و هرگاه گناهی از آنان دیدی، چه بزرگ و چه کوچک، ازطریق نشان دادن ناخشنودی خویش، با آن برخورد کن و از مجازات کردن بپرهیز، چراکه گناه، بزرگ و تذکّر، کم اثر می گردد.
تحف العقول، ص 87
حدیث 344
امام علی علیه السلام :سه چیز است که هر کس داشته باشد، زندگی بر او شیرین نیست: کینه، حسد و بد اخلاقی.
غررالحکم ، ح 4663
حدیث 345
امام علی علیه السلام :اگر درهای آسمان ها و زمین بر روی انسانی بسته باشند و او تقوای الهی پیشه کند،خداوند، راه گشایشی در آنها برای او فراهم می کند و از جایی که گمان ندارد، روزی اش می دهد.
غررالحکم، ح 7599
حدیث 346
امام علی علیه السلام :خداوند عزوجل، در وجود فرشتگان، عقل بدون شهوت و در چارپایان، شهوت بدون عقل و در وجود انسان، عقل و شهوت را با هم قرار داد، پس هر کس که عقلش بر شهوتش پیروز گردد، از فرشتگان بهتر است و هر کس شهوتش بر عقلش پیروز گردد، از چارپایان بدتر است.
علل الشرایع، ص 4، ح 1
حدیث 347
امام علی علیه السلام :عقل هر کجا باشد، انس گیرنده و الفت پذیر است.
غررالحکم، ح 1251
حدیث 348
امام علی علیه السلام :شایسته است که برخورد عاقل با نادان، مانند برخورد طبیب با بیمار باشد.
غررالحکم، ح 10944
حدیث 349
امام علی علیه السلام :معاشرت با نابخردان، اخلاق را فاسد و رقابت با عقلا اخلاق را اصلاح می نماید و مردم متفاوتند، و هر کس بر حسب طینت خود رفتار می کند.
بحارالأنوار، ج 78، ص 82 ، ح 78
حدیث 350
امام علی علیه السلام :گروه هایی به سوی بهشت برین (از دیگران) پیشی گرفتند که بیش از دیگران اهل روزه، نماز، حج و عمره نبودند، بلکه آنان در موعظه های الهی تعقل کردند.
مجموعه ورام، ج 2، ص 213