حدیث 400
امام علی علیه السلام :گنج های روزی در وسعت اخلاق نهفته است.
کافی، ج 8 ، ص 23
حدیث 401
امام علی علیه السلام :هر کس بد اخلاق باشد، روزی اش تنگ می شود.
غررالحکم، ح 8023
حدیث 402
امام علی علیه السلام :آدم بد اخلاق بسیار خطا می کند و زندگی اش تلخ می شود.
غررالحکم، ح 1604
حدیث 403
امام علی علیه السلام :چه بسا عزیزی که اخلاق بدش او را ذلیل و چه بسا ذلیلی که اخلاق خوبش او راعزیز کرد.
بحارالأنوار، ج 71، ص 396، ح 79
حدیث 404
امام علی علیه السلام :اخلاقت را خوب کن تا خداوند حسابت را آسان گرداند.
امالی صدوق، ص 278
حدیث 405
امام علی علیه السلام :با اخلاق نیکو، گفتار نرم می شود.
غررالحکم، ح 4052
حدیث 406
امام علی علیه السلام :خوش اخلاقی در سه چیز است: دوری کردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسایش و رفاه برای خانواده.
بحارالأنوار، ج 71، ص 394، ح 63
حدیث 407
امام علی علیه السلام :خودت را به داشتن نیّت خوب و مقصد زیبا عادت ده، تا در خواسته هایت موفق شوی.
غررالحکم، ح 6236
حدیث 408
امام علی علیه السلام :زبان خود را به نرمگویی و سلام کردن عادت ده، تا دوستانت زیاد و دشمنانت کم شوند.
غررالحکم، ح 6231
حدیث 409
امام علی علیه السلام :نُه چیز زشت است، اما از نه گروه زشت تر: درماندگی و ناتوانی از دولتمردان؛ بخل ازثروتمندان؛ زود خشمی از دانشمندان؛ حرکات بچگانه از میانسالان؛ جدایی حاکمان از مردم؛دروغ از قاضیان؛ بیماری کهنه از پزشکان؛ بدزبانی از زنان و سختگیری و ستمگری از سلاطین.
دعائم الإسلام، ج 1، ص 83
حدیث 410
امام علی علیه السلام :بزرگوار، نیکوکاری های خود را بدهی به گردن خود می داند که باید بپردازد وفرومایه، احسان های گذشته خود را بدهی به گردن دیگران می داند که باید پس بگیرد.
غررالحکم، ح 2031 و 2032
حدیث 411
امام علی علیه السلام :اگر در وجود کسی خصلتی پسندیده باشد، انتظار خصلت های پسندیده دیگری رانیز در او داشته باشید.
نهج البلاغه، حکمت 445
حدیث 412
امام علی علیه السلام :هر کس بد اخلاق باشد، خانواده اش از او دلتنگ و خسته می شوند.
تحف العقول، ص 214
حدیث 413
امام علی علیه السلام :خیر دنیا و آخرت در دو خصلت است: بی نیازی و تقوا و شر دنیا و آخرت در دوخصلت است: نیازمندی و گناه.
شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج 20،ص 301
حدیث 414
امام علی علیه السلام :همه خیر دنیا و آخرت در رازداری و هم نشینی با نیکان است و همه شر در افشای اسرار و دوستی با اشرار است.
بحارالأنوار، ج 74 ، ص 178، ح 17
حدیث 415
امام علی علیه السلام :خداوند خیر دنیا و آخرت را جز به خاطر خوش اخلاقی و خوش نیتی به بنده نمی دهد.
غررالحکم، ح 9670
حدیث 416
امام علی علیه السلام :هر کس دین روزی او شود، براستی خیر دنیا و آخرت روزی او شده است.
غررالحکم، ح 8523
حدیث 417
امام علی علیه السلام :خوبی کن تا با تو خوبی شود، رحم کن تارحمت کنند، خوب بگو تا به خوبی یادتکنند، از غیبت دوری کن که خورش سگان دوزخ است،
دروغ گفته کسی که گمان داردحلال زاده است و با غیبت کردن گوشت مردم را می خورد، دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است، دروغ گفته کسی که گمان داردحلال زاده است و زنا را دوست دارد و دروغ می گوید کسی که گمان می کند خدا رامی شناسد.و بر نافرمانی خدا شب و روز جسور است.
صله رحم کن تا خدا عمرت رابیفزاید، خوش اخلاق باش تا خداوند حسابت را سبک گیرد، اگر می خواهی روز قیامت بامن باشی، یاور ستمکاران مباش، هر کس ما را دوست دارد روز قیامت با ما است و اگرکسی سنگی را دوست بدارد با او محشور گردد،
مبادا خود را برای مردم بیارایی و بهنافرمانی خدا برآیی، تا خدا روزی که ملاقاتش کنی رسوایت کند، آنچه به تو گفتم نگهدار تا به خیر دنیا و آخرت رسی.
امالی صدوق، ص 278، ح 308
حدیث 418
امام علی علیه السلام :صله رحم، محبّت آور است و دشمنی را از بین می برد.
غررالحکم، ح 5852
حدیث 419
امام علی علیه السلام :با صدقه و صله رحم، گناهان خود را پاک کنید و خود را محبوب پروردگارتان گردانید.
غررالحکم، ح 7258
حدیث 420
امام علی علیه السلام :صله رحم، نعمت ها را فراوان می کند و سختی ها را از بین می برد.
غررالحکم، ح 5836
حدیث 421
امام علی علیه السلام :زکاتِ رفاه، نیکی با همسایگان و صله رحم است.
غررالحکم، ح 5453
حدیث 422
امام علی علیه السلام :غذای جسم، خوردن و غذای روح، خوراندن است.
مشکاه الأنوار، ص 561
حدیث 423
امام علی علیه السلام :صله رحم، از بهترین خصلت های بزرگواران است.
غررالحکم، ح 5882
حدیث 424
امام علی علیه السلام :به راستی که صله رحم از واجبات اسلام است و خدای سبحان، امر فرموده که آن را گرامی بدارند و خداوند متعال با هر کس که صله رحم کند، رابطه برقرار می کند و با هر کس که قطعرحم کند، قطع رابطه می کند و هر کس که صله رحم را گرامی بدارد، گرامی اش می دارد.
غررالحکم، ح 3651
حدیث 425
امام علی علیه السلام :روزی امام علی علیه السلام غمگین دیده شد علت را از ایشان جویا شدند. فرمودند: چون هفت روز است که میهمانی بر ما وارد نشده است.
مناقب آل ابی طالب، ج 1 ، ص 347
حدیث 426
امام علی علیه السلام :حفظ نعمت ها در صله رحم است.
غررالحکم، ح 4929
حدیث 427
امام علی علیه السلام :هرگاه مردم قطع رحم کنند، ثروت ها در دست افراد شرور قرار می گیرد.
کافی، ج 2، ص 348، ح 8
حدیث 428
امام علی علیه السلام :به خدا سوگند، بنده با تقوایی را نمی شناسم که تقوایش او را سود دهد مگر آن کهزبانش را نگه دارد.
نهج البلاغه، خطبه 176
حدیث 429
امام علی علیه السلام :نهایت خشنودی خداوند از بندگانش و خواسته او از آفریدگانش، تقواست،پس نسبت به خداوندی که اگر پنهان کنید می داند و اگر آشکار سازید می نویسد تقواداشته باشید.
غررالحکم، ح 3620
حدیث 430
امام علی علیه السلام :هر کس ستیزه جوست، قدرت تقوای الهی را ندارد.
نهج البلاغه، حکمت 298
حدیث 431
امام علی علیه السلام :تقواپیشگان، نشانه هایی دارند که با آنها شناخته می شوند: راستگویی، امانتداری،وفای به عهد، کم فخر فروشی، کم بخل ورزیدن، صله رحِم، رحْم به ضعیفان، کم موافقت کردن با زنان، به همه نیکی کردن، خوش اخلاقی، بردباری بسیار و پیروی از علم نزدیککننده به خداوند.
و آنان طوبی و سرانجام نیک دارند. طوبی درختی است که ریشه آندر خانه پیامبر خدا صلی الله علیه و آلهاست .
خصال، ص 483، ح 56
حدیث 432
امام علی علیه السلام :دلی که از تقوا خالی باشد، فتنه های دنیا آن را پُر کند.
غررالحکم، ح 5078
حدیث 433
امام علی علیه السلام :همّتتان برای پذیرفته شدن عمل، بیشتر از خود عمل باشد؛ زیرا عملی که با تقوا همراه باشد، هرگز اندک نیست و چگونه اندک باشد عملی که پذیرفته می شود.
کنزالعمال، ح 8496
حدیث 434
امام علی علیه السلام :ای بندگان خدا، بدانید که تقوا پیشگان هم از این دنیای زود گذر و هم از آخرت کهمی آید بهره گرفتند، با مردم دنیا در کارهای دنیوی شریک شدند، ولی مردم دنیا باایشان در کارهای اخروی شریک نشدند، از راه حلال در بهترین خانه ها زندگی کردندو از بهترین خوردنی ها خوردند.
همان لذّتی را که اهل ناز و نعمت از دنیا بردند،نصیبشان شد و از آن کامیاب گردیدند آنسان که جبّاران خودکامه کام گرفتند، سپس باتوشه کافی و تجارت سودآور به جهان دیگر رفتند، لذّت بی رغبت بودن به دنیا را بردند،و یقین کردند که در آخرت همسایگان خدایند. دعایشان بی جواب نمی ماند و بهره شاناز لذت و خوشی کم نمی شود.
نهج البلاغه، نامه 27
حدیث 435
امام علی علیه السلام :ای بندگان خدا، شما را به تقوای الهی سفارش می کنم، که تقوا مهار است و مایه دوام، پس به ریسمان های استوار آن
درآویزید و به حقایق آن چنگ زنید.
که شما را به نهانگاه های خوشی و سرزمین های گشایش و پناهگاه های امن و منزلگاه های عزّت،رهنمون خواهد شد.
نهج البلاغه، خطبه 186
حدیث 436
امام علی علیه السلام :آن کس که حوادث عبرت آموز روزگار را به چشم ببیند و از آن پند پذیرد، تقوا او را ازآلوده شدن به کارهای شبهه ناک باز می دارد.
نهج البلاغه، از خطبه 16
حدیث 437
امام علی علیه السلام :ای بندگان خدا، بدانید که تقوا پناهگاهی نفوذناپذیر و استوار است و بدکاری و گناه،پناهگاهی سست، که هر کس به آن پناه ببرد از آسیب در امان نمی ماند. آگاه باشید که باتقوا می توان تَب گناهان را قطع کرد.
نهج البلاغه، از خطبه 157
حدیث 438
امام علی علیه السلام :تقواپیشگان، از کار کمِ خود راضی نیستند و کارهای زیاد خود را، بسیار نمی شمارند،در نتیجه خودشان را زیر سؤال برده و محاکمه می کنند و از کردار خود بیمناک اند.
نهج البلاغه، از خطبه 184
حدیث 439
امام علی علیه السلام :تقواپیشگان، در دنیا اهل فضایلند، گفتارشان راست و درست، روششان میانه رویو رفتارشان متواضعانه است.
نهج البلاغه، از خطبه 184
حدیث 440
امام علی علیه السلام :تقوای الهی را درباره بندگان خدا و شهرهای او رعایت کنید؛ زیرا حتی از اماکن وحیوانات از شما سؤال خواهد شد.
نهج البلاغه، از خطبه 166
حدیث 441
امام علی علیه السلام :هر کس تقوای الهی پیشه کند، مردم او را دوست خواهند داشت.
کشف الغمه، ج 3، ص 139
حدیث 442
امام علی علیه السلام :تقواپیشگان، نَفْسی قانع، هوا و هوسی فروخفته، رویی گشاده و دلی اندوهگین دارند.
غررالحکم، ح1932
حدیث 443
امام علی علیه السلام :تقوا، ظاهرش شرافت دنیا و باطنش شرافت آخرت است.
غررالحکم، ح 1990
حدیث 444
امام علی علیه السلام :مردم در دنیا دو گونه کار می کنند: یکی تنها برای دنیا کار می کند، تا جایی که کار دنیااو را از آخرت باز می دارد. او با این که خودش بی نیاز است، نگران فقر بازماندگان خود است و عمرش را در راه سودرسانی به دیگران فنا می کند.
دیگری در دنیا برای آخرت کارمی کند و روزی دنیایی بدون تلاش برایش می رسد و از بهره دنیوی و اخروی با همبرخوردار شده، هر دو دنیا را با هم دارد. در نتیجه در پیشگاه خداوند آبرومند است و هرحاجتی از خدا بخواهد، بر می آورد.
نهج البلاغه، قصار 269
حدیث 445
امام علی علیه السلام :مردم برادرند، اما آن که برادری اش برای خدا نباشد، برادری وی، دشمنی است.
بحارالأنوار، ج 74، ص 165، ح 29
حدیث 446
امام علی علیه السلام :مردم، همانند درختانند که آبشان یکی و میوه هایشان گوناگون است.
غررالحکم، ح 2097
حدیث 447
امام علی علیه السلام :مردم با آنچه آشنا نیستند دشمنی می ورزند.
نهج البلاغه، حکمت 172
حدیث 448
امام علی علیه السلام :مردم، دارای عیب و نقص اند، مگر کسی که خداوند او را حفظ کند.
نهج البلاغه، حکمت 343
حدیث 449
امام علی علیه السلام :مردم از ترس ذلّت، به سوی ذلّت شتابانند.
غررالحکم، ح 2172
حدیث 450
امام علی علیه السلام :مردم تا زمانی که متفاوتند در خیرند، و هرگاه یکسان گردند هلاک می شوند.
امالی شیخ صدوق، ص 531، ح 718